3 april 2018

The Little Teashop of lost and Found - Trisha Ashley

Titel: The Little Teashop of Lost and Found
Författare: Trisha Ashley
Sidantal: 484
Bindning: Häftad
Utgiven: 2017
Förlag: Black Swan
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Alice Rose is a foundling, discovered on the Yorkshire moors above Haworth as a baby. Adopted but then later rejected again by a horrid stepmother, Alice struggles to find a place where she belongs. Only baking--the scent of cinnamon and citrus and the feel of butter and flour between her fingers--brings a comforting sense of home. So it seems natural that when she finally decides to return to Haworth, Alice turns to baking again, taking over a run-down little teashop and working to set up an afternoon tea emporium. Luckily she soon makes friends--including a Grecian god-like neighbor--who help her both set up home and try to solve the mystery of who she is. There are one or two last twists in the dark fairytale of Alice's life to come . . . but can she find her happily ever after? Wonderfully wry, heartwarming, and life-affirming, Trisha Ashley's hilarious novel is perfect for fans of romantic comedies by Milly Johnson and Jill Mansell. And it contains recipes "
Min kommentar
50 sidor in i boken hade huvudkaraktären lidit så mycket att jag nästan inte orkade läsa längre. Det skulle ta 200 sidor till innan jag kände att läsningen verkligen tog fart. Men efter sida 250 fanns det inte en chans att jag tänkte lägga boken ifrån mig någon längre stund. Välskrivet och intressant med dels en huvudhistoria i nutid, en bi-historia från dåtid (samt nutid) från en annan människas perspektiv samt en pågående fantasy-historia som huvudkaraktären skriver. Jag har aldrig varit med om något sådant tidigare och det kändes uppfriskande, det gav många dimensioner till boken.

Jag gillar alla karaktärer, och även om de är många så är de lätta att hålla koll på. Och vilka personporträtt, jag ser dem alla klart och tydligt framför mig och jag förstår hur de pratar, tänker och beter sig. Så väl skrivet.

Handlingen drivs ständigt framåt, och även om det finns flera kärlekshistorier under bokens gång så är de inte det dominerande temat. Jag förstår ju hur det kommer att sluta, det känns ändå givet på något sätt och det är tråkigt. Men samtidigt finns det så många sido-historier som inte alls är lika givna som ger annat att fundera och oroa sig över. Hela grejen med att starta upp ett café, att ha ekonomiska problem hängande över sig, en okänd moder och strul med både det ena och det andra är bokens drivkraft. Alice är stark som huvudkaraktär och jag gillar henne verkligen, hon är väldigt mänsklig. Hon har sådan tur, och det är så uppenbart att det är människorna hon hamnar bland och omger sig med som gör hennes lycka tillsammans med hennes driv. Trots motgångarna går hon framåt, hon ger inte upp. Och det ger hopp!

Kan författaren göra böcker som inte tenderar att bli samma bok med olika namn på karaktärerna? Oklart, men jag kommer definitivt läsa mer av Ashley för att kolla.

Boken gör mig glad i slutändan, den levererar den amerikanska drömmen om att göra sin egen lycka på ett sätt som ger mig hopp och skänker mig ro. Visst blev det lite klyschigt, men jag behövde det.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer: