22 april 2018

The Ocean at the End of the Lane - Neil Gaiman

Titel: The Ocean at the End of the Lane
Författare: Neil Gaiman
Sidantal: 248
Bindning: Häftad
Utgiven: 2013
Förlag: Headline
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"A middle-aged man returns to his childhood home to attend a funeral. Although the house he lived in is long gone, he is drawn to the farm at the end of the road, where, when he was seven, he encountered a most remarkable girl, Lettie Hempstock, and her mother and grandmother. He hasn't thought of Lettie in decades, and yet as he sits by the pond (a pond that she'd claimed was an ocean) behind the ramshackle old farmhouse where she once lived, the unremembered past comes flooding back. And it is a past too strange, too frightening, too dangerous to have happened to anyone, let alone a small boy.

A groundbreaking work as delicate as a butterfly's wing and as menacing as a knife in the dark, The Ocean at the End of the Lane is told with a rare understanding of all that makes us human, and shows the power of stories to reveal and shelter us from the darkness inside and out."

Min kommentar
Jag är väldigt osäker kring den här boken, den var välskriven och historien drar iväg med mig. Det jag kan tycka är synd är att jag läste några recensioner om den innan som talade om en verklighetsflykt på grund av hemska familjeförhållanden. Och jag kan inte riktigt se det, läsningens njutning störs av att jag letar efter den där undermeningen, är allt bara en verklighetsflykt från en hemsk verklighet? Jag blir inte riktigt klok på det, kan Lettie bara vara hans hjälte som räddar honom? Något han drömmer sig till? Är något "verkligt"? Allt skulle kunna vara en respons på en hemsk barndom, men vad vet jag? Massor med frågetecken och jag har inget vettigt svar på något. Någon som har svar?

Det blir dock plågsamt tydligt att barn är helt utelämnade till de vuxna, beroendet är utan like och det finns så tydliga argument till att barn är några av de mest utsatta i samhället. Det är hög skrämselfaktor på det, helt klart. Kanske mycket för att det är lätt att se och tro på.

Välskrivet och väl värt att läsa, ha inga förväntningar och leta inte efter något som kanske eller kanske inte finns där. Då blir det nog som bäst.

Det här är mitt första "möte" med Gaiman, men det är nog inte mitt sista.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Jag är glad att jag inte visste någonting alls om boken när jag läste den. Det brukar ofta förstöra en hel del. Jag blev alldeles trollbunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt! Kan tänka mig att den verkligen håller fast en, glad att du gillade den!

      Radera